Hu för nollgradigt


Nollgradigt i dag. Det tycker jag inte om. Råkallt, ruggigt. Lika kallt som i går kväll, men då värmdes jag av en timmes flanerande i Uppsala med vännen L, vi hade väldigt mycket att prata med varandra om. Blev nästan midnatt innan jag kom i säng, men jag la mej med en varm känsla. Det är SÅ gott att prata med goda vänner. Det blir alltför sällan tid till det.

DSC_1373Väl på jobbet bar det iväg till Gottsunda kyrka för halvdagsseminarium med ärkebiskop Anders och meteorologen Pär Holmgren. Goda talare båda två. Ett privilegium att få lyssna och lära på arbetstid!

Det blev lite svårt att förstå varför jag inte gör mer för att bidra till att stoppa klimatförändringarna. Det låter rätt enkelt att alla bör göra sitt, och det finns hur många konkreta uppslag som helst. DSC_1365Men det är också lite förvirrande med att det å ena sidan är ruggigt bråttom, å andra sidan inte för sent.

350 ppm, 2 grader, COP 15… hänger ni med? Och nollgradigt, sa Pär, är inte alls bra. Så där som vi har i Uppsala, och Sverige, en stor del av året.

Countdown to Copenhagen- är det nån politiker som bryr sig? Vi vet ju redan nu att det inte blir något bindande avtal, hur kommer besvikelsen att ta sig uttryck?

Det känns i alla fall skönt att inte äga nån bil. 😉

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hu för nollgradigt

  1. cM skriver:

    Själv tycker jag det känns bra att få äga en bil (fast jag äger förståss flera, men kör bara en åt gången 😉 ). Handlar kanske inte om ägandet utan om behovet… som ju varierar beroende på vart man bor.
    Kram från ”storebror”.

Kommentera

