Vilken kille


Det blev sent i går. Möte hela eftermiddagen med pressekreterarna från hela landet (nästan), många goda samtal och delande av erfarenheter. Lite prat om den gångna helgens biskopsvigning, lite prat också om det senaste kyrkomötets beslut i vigselfrågan. Men vi pratar som vanligt inte så mycket för eller emot i sakfrågan, utan mer om hur saken har hanterats i media.

På kvällen middag i biskopsgården, hos Esbjörn och Katrine Hagberg. Det blev god smak både i munnen och i sinnet. En varm miljö i det vackra huset, och ett fantastiskt trevligt värdpar.

Efter glass och kaffe hade biskopen blivit ombedd att berätta om ”en biskops förväntningar på en pressekreterare”. Det blev en lista på tio punkter – som vi genast bad att få skriftligt efteråt. Det som fastnade omedelbart var att vara ”ett öra i tiden”. Att hjälpa biskopen att rikta blicken och lyssnandet även utanför kyrkan. Att vara en solidarisk sanningssägare. Vi ska inte stryka medhårs, men vi ska finnas intill – ibland som en ”berlinmur” till skydd och stöd, men med den självklara insikten om att murar ska falla.

Mina tankar gick genast till det nyss nämnda kyrkomötet, då biskop Esbjörn tog på sig rollen att i den efterföljande presskonferensen och övrigt i media stå för den kritiska sidan, de som hade önskat ett annat beslut. Jag och många med mig var imponerade över hur han gjorde det. Och helheten blev bra för kyrkan. Det blev respekt och solidaritet för den demokratiska processen, någon slags samförstånd trots olika åsikter. Visst är det mycket inomkyrkligt tjafs emellanåt – men ibland är vi bra också. Det känns gott med sådana biskopar som Esbjörn i Karlstad.

Vilken kille!

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Berörd. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vilken kille

  1. Margaretha skriver:

    Ja, jag gillar också Esbjörn, han är enkel och trevlig.
    Bra skrivet!
    Kram
    Mor

Kommentera

