Ingen dyr baguette


Jag har varit på workshop tillsammans med några kollegor idag. Hos en publicitets- och påverkansbyrå i Stockholm. Vi har jobbat med dem förut så det var inget nytt på det sättet, men jag hade en kommentar från en vän ringande i huvet på vägen dit – ”Å, en pr-byrå, då blir det svindyra baguetter och sånt, va?”.

Nej, så blev det inte. Vi fick kaffe, te, clementiner och en chokladbit när vi kom. De två konsulterna tog emot bekvämt klädda i jeans, skjorta och tröja, ungefär som vi. Och till lunch blev det färdiga sallader vid sittande sammanträdesbord. Vi hade tre effektiva timmar i samtal om hur vi inte bara ska nå ut med ett budskap, utan framför allt nå in. Att vi i insamlingsarbetet ska kommunicera med människors hjärtan – inte med deras plånböcker. Och en hel del till.

Så självklart! Det ska man väl inte behöva konsulter för att begripa – men i en tämligen komplicerad och stor, decentraliserad och demokratisk organisation som Svenska kyrkan stöter man ständigt på hinder i det kreativa arbetet. Det är så många som ska tycka till om allt!

Nå, jag tror att vi alla fick (större eller mindre) aha-upplevelser med oss hem, och inte minst inspiration och arbetslust. Själv fick jag flera idéer som jag vill pröva i kommande arbetsuppgifter. Det känns gott att konsulter på en fin stockholmsbyrå som fått fina priser både är lyhörda och kan prata så folk förstår.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Berörd. Bokmärk permalänken.

Kommentera

