Dialogens tid


Ja, det är ju ingen nyhet längre att Svenska kyrkan fattade beslut om att viga par av samma kön från och med 1 november i år. Det blev en intensiv mediedag igår och idag har jag suttit och läst en massa pressklipp på alla möjliga språk. Det är roligt att jobba som pressekreterare såna här gånger!

Presskonferens efter vigselbeslutet

Presskonferens efter vigselbeslutet

Nyheten har spritts över världen, och bara i svenska medier har vi förekommit flitigt. Röster har hörts både för och emot, och debatten har förts på ett nyanserat sätt både i kyrkomötet och i tv-soffor, radio och tidningar. Som biskop Esbjörn sa: Det har varit debattens tid, nu är det dialogens.

Upp till bevis, tycker jag. De som kritiserar beslutet måste nu inse att beslutet är fattat. Och de som gillar beslutet måste respektera att det är jobbigt för vissa. Det jag blir mest trött på är de högljudda rösterna om ”diskriminering” för att inte enskilda präster måste utföra vigslar av samkönade par om de inte vill.

Jag kan inte se någon som helst poäng med att tvinga någon! Jag skulle själv inte vilja bli vigd av någon som inte erkänner min kärlek. Eller hur…?

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dialogens tid

  1. Sanna skriver:

    Absolut!

  2. Lars C skriver:

    Så har då svenska språket ytterligare mist sin skärpa. Ärkebiskopens ord om att ”förstå om vi vill” har blivit mer komplicerat.
    Nu räcker det inte längre att säga att ”biskop Tony Guldbrandzén lever i ett äktenskap”. Man måste förtydliga att han lever i ett Heterosexuellt Äktenskap eller ett tvåkönat äktenskap. Annars skulle det kunna uppstå både frågetecken och komplikationer.
    Vigsel, gärna det. Men att ändra ordet Äktenskaps betydelse var helt onödigt.

    • Ewa skriver:

      Lars – jag håller inte med dej. Om alla människor och alla äktenskap är lika värda, så är det ju ointressant i vilket slags äktenskap man lever. När vi hittills har sagt ”sambo” har vi ju inte definierat om det är homo- eller hetero-sambo. Jag ser inte vilka komplikationer som behöver uppstå – det är ju rätt lätta saker att reda ut om det skulle behövas. Tycker jag.

      • Lars C skriver:

        Om partnerskap betyder samma sak som ”äktenskap” då har orden mist sin sälta.
        Jag och många anser inte att homosexuella partnerskap och heterosexuella äktenskap är lika. Bättre/sämre eller andra värderingar saknar betydelse, men de är Olika.

Kommentera

