Bra sagt


1006065

Foto: Magnus Aronson

Några goda ord från gårdagens debatt i kyrkomötet, om vigselfrågan:

”Vem blir skadad av att homosexuella får ingå äktenskap. Ingen, så vitt jag kan se. Jag och min fru Britt kommer att leva gott i vårt heterosexuella äktenskap, trots att mina vänner Karl och Stig lever gott i sitt.” (biskop Tony Guldbrandzén)

”Gud är alla relationers källa. (…) Äktenskapet finns till för människans skull – inte tvärtom.” (Anna Karin Hammar)

”Om kyrkan säger nej till vigselrätten är det ett svek mot de människor som önskar kyrkans stöd i sin livslånga relation.” (domprost Margarethe Isberg)

”Begreppet äktenskap har använts för många och olika relationer under tidens gång.” (biskop Martin Lind)

”…detta är faktiskt något vi måste ta ställning till nu, för vår tid.” (ärkebiskopen)

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bra sagt

  1. Cecilia Parkman skriver:

    Tack!

Kommentera

