Förändring


Det sägs så mycket klokt på kyrkomötet i dag. Man diskuterar för och emot att par av samma kön ska få gifta sig i kyrkan – och kalla det äktenskap.

Hittills är jag mest förundrad över åsikten att ”hela kyrkans identitet förändras” om kyrkomötet nu beslutar att viga också homosexuella. Lite nyfiket undrar jag – hur då???

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Relationer. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Förändring

  1. Tycker nog att det finns en sanning i påståendet. Inte allt i kyrkan förstås . Bibeln talar tycker jag tydligt om man och kvinna i äkten-skapsfrågan.
    Personligen är detta en svår fråga där mitt ena jag säger ok då, och mitt andra jag säger men vänta nu, vad är detta. Något stämmer inte.
    Skulle gråta när jag sa nej till att viga, men samtidigt tycka om människorna. Skulle nog också tveka inför den 3-4:e skiljmässopartnern också. Förändringar i kyrkorna behövs på många områden men inte i grunden. Dock. är inte detta en frälsningsfråga.
    Låter jag fruktansvärt ärkekonservativ nu – antagligen
    Ja älskar en lesbisk som jag känner, jättemycket.

Kommentera

