Vill faktiskt inte


I går citerade jag ärkebiskopen: ”Alla förstår vi på djupet varandra – om vi vill det”. I dag måste jag skriva att jag faktiskt inte vill förstå. För mig finns i alla fall ett viktigt undantag – och det är sverigedemokraterna.  Deras företrädares (vill inte ens skriva hans namn) debattartikel (som jag inte vill länka till) i en kvällstidning i dag, om muslimer som det största hotet för Sverige, gör mig beklämd, förfärad och illa till mods. Det går inte att förstå, jag vill faktiskt inte förstå!

Så pågår två debatter i media i dag – dels i själva sakfrågan och dels om det var rätt av tidningen att publicera inlägget, som av flera jurister anses som så kränkande att det skulle kunna fällas för hets mot folkgrupp. Och partiet i fråga får ännu mer publicitet. Det värsta är att det säkert finns människor som utan att tänka själva köper deras verklighetsbeskrivning.

Snälla, snälla. Tänk själv. Och se människan – oavsett religion.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vill faktiskt inte

  1. krister b skriver:

    det är lätt och ta avstånd och förfäras över SD politik och ideologi men tyvär så känns det som att etablerade partier typ FP,S,M o KD smyger in dessa ställningstaganden kanske i rent populistiskt syfte kanske snyggare förpackade men i mina ögon avskyvärda.
    Men jag håller helt och fullt med dig om detta vidrigt är namnet och det måste bemötas brett och direkt.
    ha de Krister

  2. Pär skriver:

    Trots allt så välkomnar jag (det onämnbara) debattinlägget. För äntligen visar SD sin rätta sida, sina värderingar och sin trångsynthet. Nu kan de inte längre framställa sig som ett ”vanligt” parti som är ok att rösta på. Tyvärr speglas i debattartikeln en inställning som är alltför vanlig hos många människor idag, så debatten behövs för att få dem att vakna.

  3. Ewa skriver:

    Ja det är väl enda fördelen, att de visar sitt smutsiga tryne.

Kommentera

