Att förstå eller inte förstå…


”Alla förstår vi på djupet varandra – om vi vill det.” Sa ärkebiskop Anders Wejryd igår.

Han sa många kloka saker i går – inte minst på Sergels torg i Stockholm, under en manifestation för flyktingar från Irak. Han travesterade Heidenstam och menade att ”liksom det var skam, det var fläck på Sveriges baner att medborgarrätt hette pengar, så är det skam, så är det fläck på Sveriges baner, att människorätt heter medborgarskap”. Ärkebiskopen kritiserade svenska migrationsmyndigheter (”det finns stora frågetecken såväl för kunskap som inlevelseförmåga”) och betonade att utlänningslagen är ganska tydlig med vad som berättigar till uppehållstillstånd. Det räcker med att vara kristen i Irak för att  ”hysa välgrundad fruktan för förföljelse” – men det märks inte i svensk asylpolitik.

Det borde gå att förstå, för den som vill.

Det gäller även inför kyrkomötets medialt högintressanta beslut den kommande veckan. Nu ska Svenska kyrkan bestämma om vi ska ha kvar vigselrätten, och om homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Debatten kommer att bli lång och intensiv på onsdag, inför beslutet. Då lär vi få se hur många som förstår varandra. Och om de vill.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

